Logo

Мої вітання: в Україні встановлена демократура

yanukovych_chert{jcomments on}Здається, хтось із наших знаних інтелектуалів та інтелектуалок устиг помітити в перших діях Віктора Януковича на президентській посаді "ознаки демократизму". Ну так от, вони можуть радіти: число цих ознак за останні дні помітно зросло. І чи не головною із них стало голосування за зміни до 61 статті Регламенту Верховної Ради України та підписання ухваленого закону новим главою Української держави.

 

Нагадаю, що чинний до цього Регламент визначав, що урядова коаліція формується фракціями, до яких входить 226 і більше народних депутатів. Це положення відповідало статті 83 Конституції України, в якій говориться: "Порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України. У Верховній Раді України за результатами виборів і на основі узгодження політичних позицій формується коаліція депутатських фракцій, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України".

Натомість поправка до Закону про Регламент фіксує іншу норму – щоб правляча парламентська коаліція формувалася на основі членства як фракцій, так й окремих депутатів:

"Коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді – це сформоване за результатами виборів і на основі узгоджених політичних позицій та на засадах, встановлених Конституцією України і цим Регламентом, об'єднання депутатських фракцій, народних депутатів, до якого входить більшість народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради.

Коаліція формується протягом одного місяця з дня відкриття першого засідання новообраної Верховної Ради або протягом одного місяця з дня припинення діяльності попередньої коаліції.

Коаліція формується після проведення депутатськими фракціями консультацій. За результатами проведених консультацій за особистими підписами голів відповідних депутатських фракцій, або за рішенням депутатської фракції одним із заступників голови депутатської фракції, укладається Угода про коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді (далі - коаліційна угода).

В коаліційній угоді фіксуються узгоджені політичні позиції, що стали основою формування цієї коаліції, а також порядок вирішення внутрішньо-організаційних питань діяльності коаліції. До коаліційної угоди додається список народних депутатів, що сформували коаліцію.

Коаліція вважається сформованою з моменту офіційного оголошення про це головуючим на пленарному засіданні на підставі поданих до Апарату Верховної Ради документів, передбачених частиною третьою цієї статті.

Повідомлення про сформування коаліції та коаліційна угода не пізніш як через чотири дні після офіційного оголошення про це на пленарному засіданні, публікуються в газеті "Голос України".

У разі припинення діяльності коаліції нова коаліція формується в порядку, встановленому цим Регламентом".

За ухвалення цієї поправки у першому й другому читаннях проголосували 229 депутатів, у тому числі Ганна Герман, Сергій Льовочкін, Ірина Акімова, Андрій Кравець та Станіслав Скубашевський, котрі суміщають депутатство з роботою на керівних посадах в адміністрації президента, що заборонено Конституцією, але, очевидно, цілком вписується у розуміння демократії командою Віктора Януковича.

А тим часом Конституційний Суд ще 17 вересня 2008 у справі N 16-рп/2008 щодо офіційного тлумачення положень частин шостої, сьомої, дев'ятої статті 83 Конституції України роз'яснив у резолютивній частині свого рішення суть справи для особливо тупих політиків:

"1. В аспекті порушеного у конституційному поданні питання словосполучення "коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України", що міститься у частинах шостій, сьомій, дев'ятій статті 83 Конституції України, слід розуміти як сформоване на встановлених Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України засадах об'єднання за результатами виборів кількох депутатських фракцій, кількість народних депутатів України в яких становить більшість від конституційного складу Верховної Ради України, які (депутатські фракції) на основі узгодження політичних позицій погодились на спільну парламентську діяльність.

5. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене".

Як бачимо, ті, хто підтримав поправку і хто її ввів у дію не належать до особливо тупих. Вони належать до персонажів, які свідомо нехтують Конституцією. Причому одразу кількома її розділами та статтями.

Іншими словами, порушують депутатську присягу, де сказано: "Присягаю додержуватися Конституції України та законів України".

Так само і з президентом.

І що цікаво: минуло лише трохи більше тижня від дня, коли В.Ф. Янукович урочисто присягав на Пересопницькому Євангелії та Конституції України перед людьми і Богом додержуватися Основного Закону...

Але який там Бог, яка Україна, коли йдеться про донецькі понятія?

Ні, я чудово розумію дурнуватий характер конституційних положень про обов'язкове формування парламентської більшості перед тим, як сформувати уряд і заплутаність механізмів конституювання виконавчої влади (до речі, свого часу за ці положення проголосувала більшість нинішніх депутатів). Я особисто вважаю, що значно краще ці механізми виписані у Конституції Польщі (ось її відповідні статті у моєму неофіційному, ясна річ, перекладі):

"Стаття 154

1. Президент Республіки висуває кандидатуру Голови Ради Міністрів, котрий пропонує склад Ради Міністрів. Президент Республіки призначає Голову Ради Міністрів разом із іншими членами Ради Міністрів впродовж 14 діб з дня першого засідання Сейму чи прийняття відставки попередньої Ради Міністрів і приймає присягу членів новопризначеної Ради Міністрів.

2. Голова Ради Міністрів впродовж 14 діб з дня призначення Президентом Республіки представляє Сейму програму діяльності Ради Міністрів з проханням надати їй вотум довіри. Вотум довіри Сейм ухвалює абсолютною більшістю голосів у присутності не менше, ніж половини законного числа депутатів.

3. У разі непризначення Ради Міністрів відповідно до частини 1 чи ненадання їй вотуму довіри відповідно до частини 2 Сейм впродовж 14 діб після закінчення визначених частиною 1 чи частиною 2 строків, обирає Голову Ради Міністрів і запропонованих ним членів Ради Міністрів абсолютною більшістю голосів у присутності не менше, ніж половини законного числа депутатів. Президент Республіки вводить у повноваження обрану таким чином Раду Міністрів і приймає присягу її членів.

Стаття 155

1. У разі непризначення Ради Міністрів відповідно до частини 3 статті 154 Президент Республіки впродовж 14 діб призначає Голову Ради Міністрів і за його пропозицією інших членів Ради Міністрів і приймає їхню присягу. Сейм впродовж 14 діб з дня призначення Ради Міністрів Президентом Республіки надає їй вотум дівери більшістю голосів у присутності не менше, ніж половини законного числа депутатів.

2. У разі ненадання Раді Міністрів вотуму довіри в порядку, визначеному частиною 1, Президент Республіки скорочує строк повноважень Сейму і призначає вибори".

Як на мене, просто й ефективно.

Проте для того, щоб перейти до таких правил гри, потрібно змінювати Конституцію. А це тривала процедура, не менше, ніж на півроку.

Тим часом виконавча влада – ось вона, поруч. Хапай і владарюй.

Отож тепер усе "на мазі": є змінений Регламент, є знехтувала Конституція і відповідне рішення Конституційного Суду, яке, всупереч суперюристу Інні Б., стосується не окремого випадку у 2008 році, а є офіційним тлумаченням відповідної статті Основного Закону раз і назавжди), є публіка, готова брати владу у будь-який спосіб, є глава держави, простий єнакіївський пацан... Усе, братва! "Треба знайти політичну волю, щоб утворити більшість у Верховній Раді. І українське суспільство, і наші партнери у світі чекають політичної стабільності в нашій державі", - сказав Янукович, звертаючись до лідерів фракцій. І пішов підписувати закон про зміни до Регламенту.

Можна не сумніватися: ближчими днями буде і коаліція, буде і новий уряд, буде бюджет, будуть нові голови обласних і державних адміністрацій, буде закон про російську мову, буде газотранспортний консорціум, буде повна й остаточна приватизація за копійки решток української промисловості, а потім і приватизація орної землі. І навіть якщо Конституційний Суд насмілиться знову повторити свою ухвалу, мине певний час, за який буде зроблено – у спринтерських темпах – головне з перерахованого вище. А Державний бюджет, між іншим, - ідеальний засіб ледь прихованого а) приборкання за допомогою фінансових важелів тих регіонів, які не хочуть бути біло-блакитними; б) покарання тих бюджетних структур, керівники та працівники яких дозволили собі активно опонувати нинішньому главі держави; в) заохочення "своїх" регіонів та структур та г) напучування "на шлях істинний" тих, від кого ще щось залежить у цій державі, наприклад, Конституційного Суду та інших структур судової влади.

А коли наспіє рішення суду – коаліцію можна буде офіційно розпустити. Але де-факто вона існуватиме й, очевидно, ростиме чисельно. Зі зрозумілих причин. Ті ж, хто сподівається на розпуск Верховної Ради та дострокові вибори, можуть заспокоїтися: глава держави за статтею 90 Конституції у разі, якщо відсутня коаліція, "має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України" – право, а не обов'язок. Тобто можна парламент і не розпускати, можна нову коаліцію і новий уряд не формувати, хай працює той що створений у неконституційному режимі, не має значення, бо куплені поодинці депутати з опозиційних фракцій дають більшість при голосуванні.

Таким чином легко протягнути до осені, а то й до зими. Тоді можна буде провести місцеві вибори, а затим, коли все "устаканиться", – розпустити Верховну Раду і провести дострокові вибори до неї. Хто сумнівається у тому, що ці "найдемократичніші" вибори дадуть потрібний результат?

Тому, як на мене, йдеться про значно більш серйозні речі, ніж "правовий нігілізм", про що пишуть деякі автори. Йдеться про те, що щиросердо окреслив Віктор Янукович: "І ніхто сьогодні не розуміє – що це за Конституція в Україні, яка щось заперечує, якщо в парламенті є більшість, яка готова працювати, і приймати закони?" Іншими словами, якщо якісь козли заважають нам, геть цих козлів, хай це і буде 2/3 українського народу, який не голосував за Віктора Федоровича. Якщо закони заважають нам, геть ці закони. Включно з Конституцією. Потрібна стабільність і порядок. Це добре відома позиція. Вона була вичерпно викладена якраз 90 років тому: "наукове поняття диктатури означає не що інше, як нічим не обмежену, ніякими законами, ніякими абсолютно правилами не стиснену, обперту безпосередньо на насильство владу" (В.Ульянов-Ленін).

(Джерело: http://politikan.com.ua/2/0/0/15070.htm)

Цікаво:

- Юлію Тимошенко обрано лідером об’єднаної демократичної опозиції;
- Політологи прогнозують проблеми зі створенням нової коаліції і не виключають дострокові парламентські вибори;
- Квадратура політичного кола;
- З Президентом Януковичем Україна навряд чи скористається правом зробити заявку на членство в ЄС- Перепелиця;
- Обрання Януковича дорівнює заволодінню України олігархами;

Template Design © Joomla Templates | GavickPro. All rights reserved.