A+ A A-
  • Hits: 5229

Політологи переконані, що формування коаліції і уряду за новими правилами поглибить політичну кризу і погано закінчиться для країни

yanukovych_vr{jcomments on}Створення парламентської коаліції, як зараз кажуть, «тушками» і формування на її основі нового уряду закладають під систему політичної влади міну повільної дії. Якщо не найближчим часом, то трохи згодом саме проблема сумнівної легітимності уряду і коаліції можуть спричинити серйозні проблеми. Проте Партія Регіонів знаючи про такі ризики свідомо йде на такі порушення. ..для них головне сформувати уряд, підконтрольний президенту. Все решта їх не хвилює...Ми бачимо, що Янукович і його оточення робить відповідні кроки, аби впливати на судову систему. Вони хочуть зменшити ризики оскарження рішень президента, уряду і таке інше. Усі ці дії нової влади свідчать про те, що зараз вирішуються проблеми не країни, а виключно проблеми нового президента і системи виконавчої влади.

 

Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до закону України «Про Регламент Верховної Ради України». За таке рішення проголосували 235 народних депутатів із 417 зареєстрованих у сесійній залі. Проти змін до регламенту виступали фракції БЮТ і НУНС.

Згідно ухвалених змін до закону, до коаліції можуть входити позафракційні народні депутати а також члени фракцій, які підписалися під коаліційною угодою.

Згідно Конституції, учасниками коаліції можуть бути лише фракції, а не окремі депутати. Коаліція формується протягом одного місяця з дня відкриття першого засідання новообраної Верховної Ради або протягом 1 місяця з дня припинення діяльності попередньої коаліції. Минулого тижня спікер ВР Володимир Литвин оголосив про припинення діяльності коаліції з БЮТ, НУНС та Блоку Литвина.

68 депутатів Верховної Ради звернулися до Конституційного суду з проханням дати офіційне тлумачення порядку формування парламентської коаліції й статусу позафракційних депутатів. За даними прес-служби Конституційного Суду, таке подання надійшло до них 9 березня. Депутати просять КС розтлумачити положення частини 6 статті 83 Конституції й частини 4 статті 59 Регламенту Верховної Ради, затвердженого 10 лютого.

Положення частини 6 статті 83 Конституції передбачають, що в парламенті за результатами виборів і на основі узгодження політичних позицій формується коаліція депутатських фракцій, до складу якої входять більшість депутатів від конституційного складу парламенту, а положення частини 4 статті 59 Регламенту передбачають, що народний депутат, якого виключили зі складу депутатської фракції, є позафракційним.

Минулого року Конституційний Суд ухвалив рішення, що парламентська коаліція може бути утворена зі складу фракцій, а не окремих депутатів..

4 березня Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроект, яким пропонується внести зміни до закону про регламент Верховної Ради, згідно яких парламентська коаліція формується депутатським фракціями й окремими депутатами.

Чи «підтримає» депутатів, які планують створити коаліцію усупереч нормам Основного Закону, Конституційний суд? Чи буде коаліція і уряд, сформовані у такий спосіб, легітимними і чи не поглибить це політичну кризу?

(Прогнози політологів)
 

Ігор ЖдановІгор Жданов:

У нас є вимога Конституції, яка вимагає формування коаліції виключно на базі фракцій. Я відверто здивований діями команди Януковича, яка почала свої кроки з порушення Конституції. Якщо на підставі ухвалених змін до Регламенту буде сформована коаліція, то вона буде сформована в неконституційний спосіб, а отже і влада буде суб'єктом неконституційним. Зрозуміла буде ідеологічна обгортка цієї коаліційної цукерки. Вони говоритимуть звичайно про недоречність виборів через кризу, про бажання подолати цю кризу і про неспроможність старої коаліції. Ця політична піар-мотивація безумовно буде подаватися простому народові на своє виправдання. Але навіщо було тоді відставляти попередній уряд, якщо ви не можете законно сформувати нову коаліцію і уряд?


Тарас БерезовецьТарас Березовець:

Конституційний Суд уже одного разу ухвалив рішення, що коаліція у парламенті має формуватися не окремими депутатами, а фракціями. Тому питання зрозуміле, що намагання «регіоналів», Блоку Литвина і комуністів сформувати нелегітимну, неконституційну коаліцію за логікою речей має отримати другий вердикт КС, що це є незаконно. Але ж ми знаємо прецедент з КС, який ухвалив рішення свого часу, що Кучма насправді відсидів не два , а один термін президентства і дозволив йому балотуватися втретє. Тому я гадаю, що рішення КС буде цього разу ні вашим, ні нашим. Він керуватиметься політичною логікою і я не думаю, що він повторить зараз своє попереднє рішення, яке забороняло формувати уряд окремими депутатами. Безумовно, це все поглибить політичну кризу, а коаліція і уряд, сформовані таким чином будуть нелегітимними. Ба більше, рішення, які ухвалюватиме такий уряд і коаліція можуть бути оскаржені як незаконні. Це може мати дуже негативні наслідки для країни. Якщо уряд нелегітимний, то й нелегітимними будуть і всі кадрові рішення, бюджетні. Це фактично може призвести до правового колапсу країни. Вихід з цієї ситуації один – законно створити коаліцію і уряд із залученням фракцій, а не депутатів або йти на дострокові вибори.


Володимир ЦибулькоВолодимир Цибулько:

Конституційний Суд України вже давно перетворився в інструмент легітимації нелегітимних рішень влади. Згадаймо ситуацію про другий термін президентства Кучми. Конституційний Суд у такому вигляді як він є в Україні – це трибуна для влади. Як владі потрібно, так він і розтлумачить. Він ніколи не виступить проти сили. Тобто хто сильніший, той і виграє. Безумовно усе це поглибить політичну кризу. По-суті КС прекрасно розуміє, що у такому вигляді як він існує в Україні прецедентів в інших країнах немає. Він існує лише як інструмент для легітимації тих чи інших рішень влади. Якщо Партії регіонів потрібен ланцюг неконституційних дій, то КС їх підтримає. Але треба зупинитися і почати жити за Конституцією. Відповідно КС все-таки мав би повторити своє старе рішення щодо формування коаліції у парламенті, подання з приводу чого, до речі, робили «регіонали». Якщо ж КС не ухвалить законного рішення, то коаліція таки буде створена. Перше, що вони ухвалять – це бюджет, потім ця коаліція розвалиться і всі підуть на вибори. Я думаю, що зуби зламають довкола закону про вибори і на якийсь час вся ця влада опиниться в режимі ручного керування. Очевидно для того, аби олігархи в умовах ручного керування змогли скористатися для стабілізації свого бізнесу. Не більше. Потім доведеться ситуацію виправляти, бо інакше постануть під сумнів питання не лише своєї легітимності, а питання перспектив країни.


Володимир ФесенкоВолодимир Фесенко:

Створення парламентської коаліції як зараз кажуть «тушками» і формування на її основі нового уряду закладають під систему політичної влади міну повільної дії. Якщо не найближчим часом, то трохи згодом саме проблема сумнівної легітимності уряду і коаліції можуть спричинити серйозні проблеми. Проте Партія Регіонів знаючи про такі ризики свідомо йде на такі порушення. Вони розуміють сумнівний характер створення коаліції і уряду, але відверто зізнаються , що для них головне сформувати уряд, підконтрольний президенту. Все решта їх не хвилює. Навіть якщо Конституційний Суд через деякий час, а «регіонали» розраховують, що це займе десь півроку, визнає такий спосіб формування коаліції незаконним, все одно залишиться новий уряд, швидше за все з прем'єром Азаровим. Далі це уже стане проблемою для парламенту і для депутатів. Навряд чи в цьому складі парламенту вдасться сформувати легітимну коаліцію. Тут питання в тому, хто буде контролювати судову систему України найближчим часом. Ми бачимо, що Янукович і його оточення робить відповідні кроки, аби впливати на судову систему. Вони хочуть зменшити ризики оскарження рішень президента, уряду і таке інше. Тому навіть якщо певні рішення будуть оскаржені у суді, то паралельно будуть відповідні рішення й на користь президента і уряду. Всі свідомі цього. Для «регіоналів» зараз головне сформувати свій уряд, а далі «нехай трава не росте». Сумнівний характер нової коаліції призведе до того, що Верховна Рада потрапить під Дамоклів меч розпуску. Це буде додатковий інструмент для шантажу депутатів. А те, що новий уряд буде нелегітимний нікого не турбуватиме. Цим урядом швидше легко й пожертвують у разі загострення кризи. Усі ці дії нової влади свідчать про те, що зараз вирішуються проблеми не країни, а виключно проблеми нового президента і системи виконавчої влади. Наголошую, те, що вони зараз роблять – це міна уповільненої дії. І коли вона вибухне і настільки великими будуть масштаби цього вибуху, важко прогнозувати.


Вадим КарасьовВадим Карасьов:

Я думаю, що все ж таки залишається шанс, коли президент Янукович не підпише ухвалені у парламенті сумнівні зміни до Регламенту. Янукович може піти на нестандартний крок, зустрітися з Яценюком, Тігіпком і якось це питання вирішити. Бо по-суті це виглядає як зміна коаліційно-парламентської форми правління на президентсько-монопольне. А це означає, що Янукович шукає свою каденцію не з пошуку вирішення проблем, не з пошуку нових засад президентської політики, а з пошуку таких правил гри, які вигідні виключно йому і його команді. Конституційний Суд уже ухвалював рішення минулого року, згідно якого лише фракції можуть формувати коаліцію. А якщо КС прийме до розгляду знову це питання, то це означає що він орієнтується не на своє рішення, а на побажання нової влади. Одне слово, криза триває. Якщо Янукович піде на це, коаліція і уряд будуть сумнівними, а отже будуть ігноруватися політичними акторами . Буде перевернута з ніг на голову піраміда української влади, яка спиратиметься на президента і відповідно на непереконливий мандат. Якщо коаліція і уряд буде сформована на ухвалених депутатами змінах до Регламенту, то це так просто не закінчиться.

Цікаво:

- Юлію Тимошенко обрано лідером об’єднаної демократичної опозиції;
- Політологи прогнозують проблеми зі створенням нової коаліції і не виключають дострокові парламентські вибори;
- Квадратура політичного кола;
- З Президентом Януковичем Україна навряд чи скористається правом зробити заявку на членство в ЄС- Перепелиця;
- Обрання Януковича дорівнює заволодінню України олігархами;